Interested in our photos or need travel information? Just contact us!

Emirates

Land 17

29 mei 2014 tot en met 29 mei 2014

Dubai

Beschrijving

Ons eerste land op een ander continent, een stop over van 17 uur dus eigenlijk een tussendoortje.

Na een slapeloze nacht in het vliegtuig landden we ’s ochtends vroeg in het midden oosten, één dag hadden we om Dubai te bekijken. Met de metro reden we door de stad langs de vele hoge gebouwen. Bij onze eerste stop, de Mall of the Emirates bekeken we met een koffie in de hand de indoor ski hal en vroegen wij ons af waar je in Dubai in 50 graden skischoenen en een skipak koopt.

We stapte naar buiten, de hitte in om te zoeken naar een bus, al zwetend besloten we dat de bussen te veel tijd zouden kosten, dat niet alle bushokjes airco hadden, had met deze beslissing misschien ook iets te maken. Een vriendelijke taxi bracht ons voor een foto naar het boegbeeld van Dubai, de Burj Al Arab, het hotel in de vorm van een halve maan op het door mensen gemaakte eiland.

Na een klein stukje gelopen te hebben waren we doorweekt, ondanks dat we alle drie de bushaltes met airco ingestapt waren om af te koelen. Bij de Souk Madinat Jumeirah rond gelopen tussen de Faux Moorish stijl gebouwen met vernuftig ouderwetse airco’s in de vorm van wind torens. Wij gingen om af te koelen de Dubai Mall in met hedendaagse bijna koude airco. In dit grootste winkelcentrum ter wereld met 1200 winkels hebben we niets gekocht, maar ons wel vergaapt aan het enorme aquarium met haaien, manta’s, stingrays, barracuda’s, triggervissen, en nog veel meer.

Om het (momenteel) hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa helemaal op de foto te krijgen hebben we even buiten zwetend op straat gelegen om snel de airco weer in te rennen. We rende iets te hard de lift van het gebouw in en stonden zo 160 dollar armer op 805 meter foto’s te maken van de Emirates towers, het Finance center, The World Trade Center, de Al Jaqoub Tower, die er uit ziet als een grote Big Ben, de Rose Rayhaan het grootste hotel ter wereld, de Dusit Thani en alle andere spectaculaire gebouwen aan Sheikh Zayed Road.

Bij de Souk al Bahar, ook in Faux-Moorish stijl, lunchte wij naast de beroemde fonteinen die een spectaculaire show op muziek geven. Helaas, vanwege de beste smoes die je kunt bedenken in een woestijn ging de show niet door, het was te heet.

Na de Jumeirah Mosque bewonderd te hebben liepen we naar het strand voor verkoeling die de zee niet bracht. Druipend van het zweet kwamen we vol verwachting aan bij het zee water, dat bleek warmer dan onze koffie die ochtend. Oververhit doken we het dichtstbijzijnde openbare toilet met airco in voor verkoeling.

In Deira slenterde we al water drinkend en verkopers afwijzend de verschillende mooie souks (markten) af. Op de gold souk zagen we al dat dit iets georganiseerdere, rustigere, voor toeristen ingerichte markten waren dan wat we gewend waren uit Egypte. Op de spice souk waren de verkopers bijzonder informatief in hun verkoop tactieken waar wij dankbaar gebruik van maakte door alles te voelen, ruiken en proeven, de parfume souk was meer een winkelstraat dan markt maar gelukkig had de old souk meer sfeer en veel schaduw wat wij erg waardeerden.

Op zoek naar het Heritage house en de Al Ahmadiya school voor wat oud Dubai gevoel en informatie liepen we langs het water en de Dhow Wharfage waar we de oude boten vol dozen spullen voor de markt zagen aankomen en de Abra bootjes vol passagiers heen en weer zagen varen.

In Bur Dubai, het laatste stadsdeel bekeken we de Shindagha Tower, vergaapte we ons aan de vele kleurrijke stoffen op de textile souk en waren we onder de indruk van de Iranian mosque met zijn blauwe mozaïek. Door de Hindi lanes en Al Fahidi street vol met jurken, de één nog kleurrijker, drukker, glimmender dan de ander langs de Grande Mosque in het oude deel een kunst café op gezocht. Hier kwamen we in de binnentuin tot rust en koelde we af onder het genot van een drankje en wat heerlijke Arabische mezze.

Door een normaler ogend stuk Dubai, een winkelstraat die er niet uit zag als de PC hoofdstraat, naar de metro gelopen om uitgeput terug naar het vliegveld te keren.

Ons vliegtuig zat vol dronken lallende Engelsen, oude vieze mannetjes en respectloze Russen die heel volwassen de stewardessen probeerde te laten bukken door spullen op de grond te gooien. Ja we weten het zeker we zijn onderweg naar Thailand.

Klik hier om je reactie achter te laten, dat vinden wij heel leuk!